- Geneza sakramentu namaszczenia chorych
Z Ewangelii dowiadujemy się że Jezus, podczas swojej publicznej działalności, wiele uwagi poświęcał chorym na różne dolegliwości. Uzdrowienia opisane w ewangeliach często dokonywały się przez gest włożenia rąk: „O zachodzie słońca wszyscy, którzy mieli cierpiących na rozmaite choroby, przynosili ich do Niego. On zaś na każdego z nich kładł ręce i uzdrawiał ich” (Łk 4, 40). Jezus posyłając swoich apostołów chciał, aby kontynuowali oni Jego misję. W ewangelii według św. Marka pojawia się wzmianka o tym, w jaki sposób uczniowie spełniali polecenie Chrystusa w stosunku do chorych: „Wyrzucali też wiele złych duchów oraz wielu chorych namaszczali olejem i uzdrawiali” (Mk 6, 13). Mowa jest o namaszczaniu chorych olejem. W pierwotnym Kościele znak namaszczenia olejem połączony z modlitwą kapłanów stał się zewnętrznym znakiem troski Kościoła o chorych. Mówi o tym św. Jakub w swoim liście: „Choruje ktoś wśród was? Niech sprowadzi kapłanów Kościoła, by się modlili nad nim i namaścili go olejem w imię Pana. A modlitwa pełna wiary będzie dla chorego ratunkiem i Pan go podźwignie, a jeśliby popełnił grzechy, będą mu odpuszczone” (Jk 5 14-15). Do obrzędu sakramentu namaszczenia chorych weszły wszystkie wspomniane elementy: modlitwa, włożenie rąk i namaszczenie olejem. To, co poprzedza (tj. obrzędy wstępne i czytanie Słowa Bożego) oraz to, co następuje (modlitwa Ojcze nasz i błogosławieństwo) pomagają w owocnym przeżyciu spotkania z Panem.
- Kto może udzielać sakramentu namaszczenia chorych?
„Namaszczenia chorych ważnie udziela każdy kapłan i tylko kapłan” [tzn. biskup lub prezbiter] (KPK 1003&1).
- Komu udziela się sakramentu namaszczenia chorych?
- Sakramentu chorych udziela się ochrzczonym, których życie jest zagrożone z powodu choroby lub podeszłego wieku (por. OUI 8; KPK 1004&1; KKK 1514).
- Sakrament można powtarzać, jeśli chory po przyjęciu namaszczenia wyzdrowiał, a potem ponownie zachorował albo w czasie trwania choroby nastąpiło poważne pogorszenie stanu zdrowia (por. OUI 9; KPK 1004&2; KKK 1515).
- Można udzielić namaszczenia chorych również przed operacją, jeżeli przyczyną operacji jest niebezpieczna choroba (por. OUI 10; KKK 1515).
- Osobom w podeszłym wieku, których opuszczają siły, można udzielić namaszczenia także wtedy, gdy nie zagraża im niebezpieczna choroba (por. OUI 11; KKK 1515).
- Dzieciom można udzielić namaszczenia chorych, jeśli osiągnęły taki poziom umysłowy, że ten sakrament może im przynieść pokrzepienie (por. OUI 12).
- Chorym, którzy stracili przytomność lub używanie rozumu, można udzielić sakramentu, jeżeli istnieje prawdopodobieństwo, że jako wierzący prosiliby o to, gdyby byli przytomni (por. OUI 14; KPK 1006).
- Którym ochrzczonym nie udziela się sakramentu namaszczenia chorych?
- Chorym, którzy uparcie trwają w jawnym grzechu ciężkim (por. KPK 1007).
- Zmarłym, gdy nie ma wątpliwości, że już zmarli, gdyż ten sakrament jak wszystkie inne może być udzielony tylko żywym (por. KPK 1005).
- Dzieciom, gdy nie ma wątpliwości, że nie osiągnęły jeszcze używania rozumu (por. OUI 12; KPK 1005).
- Istotne elementy obrzędu (na co trzeba zwrócić uwagę)
- Struktura obrzędu namaszczenia chorych zawiera następujące elementy:
- modlitwa litanijna za chorego;
- gest włożenia rąk;
- modlitwa dziękczynna nad olejem;
- namaszczenie olejem (por. Jk 5, 14).
- Celebracja sakramentu ma charakter wspólnotowy. W celebracji tego sakramentu powinni brać udział wszyscy obecni, włączając się w modlitwę za chorego – (wychodzą tylko na czas sakramentalnej spowiedzi, gdy taka jest możliwa i konieczna, a potem powracają i uczestniczą w całym obrzędzie).
- Jest to sakrament dla chorych, nie dla umierających. Sakramentem umierających jest wiatyk.
- Jest to sakrament, który umacnia chorego, wprowadza go w przeżywanie swojego cierpienia z Chrystusem, który nadał mu charakter odkupieńczy – stąd do przyjęcia tego sakramentu potrzebne jest chociaż domniemane używanie rozumu (zgodnie z KPK 1004&1).
- Namaszcza się czoło i ręce chorego (w nagłym wypadku wystarczy tylko jedno namaszczenie) por. OUI 23.
- Przy namaszczeniu kapłan wypowiada podwójną formułę na którą chory (jeżeli ma możliwość) odpowiada: Amen
Kapłan: Przez to święte namaszczenie niech Pan w swoim nieskończonym miłosierdziu wspomoże ciebie łaską Ducha Świętego.
Chory: Amen Kapłan: Pan, który odpuszcza ci grzechy, niech cię wybawi i łaskawie podźwignie. Chory: Amen |
- Łaska sakramentu
„Sakrament ten udziela choremu łaski Ducha Świętego, która pomaga całemu człowiekowi do zbawienia, a mianowicie umacnia ufność w Bogu, uzbraja przeciw pokusom szatana i trwodze śmierci. Dzięki tej pomocy chory może nie tylko znosić dolegliwości choroby, ale także je przezwyciężać i odzyskać zdrowie, jeżeli jest to pożyteczne dla zbawienia jego duszy. Jeżeli jest to potrzebne, namaszczenie odpuszcza grzechy i staje się dopełnieniem chrześcijańskiej pokuty” (OUI 7).
- Sprawowanie sakramentu
Aktualny obrzęd sakramentu namaszczenia chorych w formie zwykłej składa się z następujących części:
- Obrzędy wstępne
- Pozdrowienie kapłana
- Pokropienie wodą święconą (opcjonalnie)
- Wprowadzenie lub modlitwa wprowadzająca
- Akt pokuty (jeżeli nie ma sakramentalnej spowiedzi chorego)
- Czytanie Słowa Bożego
- Modlitwa litanijna za chorego
- Włożenie rąk (w milczeniu)
- Modlitwa dziękczynna nad olejem
- Namaszczenie olejem (na czole i na rękach z wypowiedzeniem formuły)
- Modlitwa po namaszczeniu
- Zakończenie obrzędu
- Modlitwa Ojcze nasz (po niej ewentualnie Komunia Św.)
- Błogosławieństwo końcowe
- Celebracja sakramentu namaszczenia chorych podczas Mszy Świętej w większym zgromadzeniu wiernych. Na co zwrócić uwagę?
- Wprowadzenie (krótka katecheza względnie komentarz) przed rozpoczęciem Mszy Świętej o naturze sakramentu, o tym kto może a kto nie może go przyjąć. Można wykorzystać powyższe zapiski.
- Po homilii zwrócić się z prośbą do chorych o jakieś wyrażenie pragnienia przyjęcia sakramentu na czas jego udzielania. Można to zrobić na kilka sposobów:
- chorzy lub ich opiekunowie pozostają w pozycji stojącej, a wszyscy którzy nie przyjmują sakramentu pozostają w pozycji siedzącej;
- chorzy podchodzą procesyjnie do ołtarza (jak podczas procesji komunijnej);
- chorzy ustawiają się wzdłuż kościoła, podczas gdy wszyscy inni pozostają na swoich miejscach.
- Obrzęd (po homilii) ma następujący przebieg:
- Modlitwa litanijna za chorych (zob. Sakramenty chorych, nr 96);
- Włożenie rąk. Kapłan kładzie w milczeniu ręce na poszczególnych chorych albo przechodząc wśród chorych albo chorzy sami podchodzą w procesji. (zob. Sakramenty chorych, nr 97);
- Modlitwa dziękczynna nad olejem (Sakramenty chorych, nr 98);
- Namaszczenie czoła i rąk z wypowiedzeniem formuły sakramentalnej (Sakramenty chorych, nr 99). Kapłan ponownie przechodzi wśród chorych lub chorzy sami podchodzą w procesji.
Mszę Świętą kontynuuje się dalej od przygotowania darów, opuszczając modlitwę wiernych, gdyż zastępuje ją modlitwa litanijna za chorych. Można również opuścić modlitwę litanijną za chorych i rozpocząć od gestu od włożenia rąk. Wówczas modlitwę wiernych wypowiada się jak zwykle (zob. Sakramenty chorych, nr 106).
opr. ks. Łukasz Celiński
Kierownik Referatu Liturgicznego Kurii Diecezjalnej Siedleckiej